Hír: Új Peugeot a Passat ellen
Új Peugeot a Passat ellen

2017 a SUV-ok (szabadidőautók, hobbiterepjárók) és crossoverek lehengerlő előretörésének éve volt, most már bátran kijelenthetjük. Aki csak él és mozog az iparágban, az mind próbálja a lehető legnagyobb tempóban kiizzadni magából a még újabb és újabb SUV-okat, mert úgy tűnik, a vásárlók nem tudnak betelni a műfajjal, és ahány ilyen kocsi elkészül, arra mindre azonnal két vevő csap le. Úristen, még a végén hiány lesz!

2018 az új Peugeot 508 megjelenésének az éve. Igen, egy klasszikus, alacsony, középkategóriás, 4,75 méter hosszú, ferdehátú limuziné, amely négy centivel még laposabb is az elődjénél, a kategóriatársaknál pedig mindnél alacsonyabb. Igen, ez a PSA PassatjaInsigniájaMazda 6-osa, ha tetszik. Az Avensist, az Accordot, pláne meg a Primerát azért nem mondom, mert a Toyota és a Honda mostanában, a Nissan pedig már réges-rég belátta, hogy ez a szegmens sorvadófélben van, és inkább nem pazarolják a pénzt arra, hogy a dögkútnak fejlesszenek.

Oroszlán tőgye alatt az oroszlános

A Peugeot-nál más üveggömböt használnak, aztán azon lehet vitázni, hogy vajon a japán, vagy a francia gyártású jövendőmondó készülék a megbízhatóbb-e. Ők úgy olvasták ki a jövő üzeneteit, hogy a vásárlók a közeli jövőben majd mind jobban megelégelik a magas bucik jelenlétét, és rövidesen újra követelni kezdik, hogy visszakaphassák az elegáns, autókinézetű autóikat. Ha pedig így lesz, kapóra jön nekik, és még inkább a Peugeot-nak, hogy egy modern külsejű, a legmodernebb technikákkal szerelt, csodás kinézetű, nagy francia limuzinba ülhetnek át.

Ha nem épp egy Peugeot-alkalmazottól hallottam volna, hogy az 508-as napjai (a régié mármint) meg vannak számlálva, mert kevesen keresik az ilyen jellegű autókat, azt mondanám – dőljünk hátra, és nézzük meg, mi történik. Ha nem éppen a Peugeot költötte volna el az elmúlt évek sikerszériáin szerzett pénzeit az Opel megvásárlására, amelynek amúgy most szintén van egy vadonatúj, középkategóriás szedánja, az Insignia, aminek a leendő piaci sikereiről szóló jóslatok szintén felhőbe burkolóznak, akkor még akár osztoznék kicsit a bizakodásban, mert egy drága pénzen végzett felmérés az drága pénzen végzett felmérés, akárki akármit is mond. De a tények ismeretében inkább csak vakarom a fejemet.

Zseniálisan néz ki hátulról

Valamit talán sejtet a Peugeot-n belüli bizonytalanságérzetről az, hogy nem 509-esnek nevezték el az új modellt – holott az előző 308/új 308 modellváltásig ez kötelező gyakorlat volt –, hanem simán csak 508-asnak, mint az elődjét. 4,75 méteres hosszával és 1,4 méteres magasságával laposabb és szélesebb a korábbinál, s ez az átalakulás a kinézetével csodákat művel, bár ebbe belejátszik, hogy az orrát és a farát szinte egy az egyben a tavalyi genfi Peugeot-sztár, a csinos Instinct tanulmányautóról vették át, ledes trükklámpák inkluzíve. Bár a fényszórókból lefolyni látszó, függőleges nappali menetfények kissé új-lexusos kinézethez vezetnek elölről – és az új-Lexusok formaterve közel sem arat osztatlan elismerést Európában – maga a kocsi erős, izgalmas, szép jelenség, nincs igazából rossz szöge, bár nekem legjobban a fara tetszik, azzal a lebegő hátsó világítással.

Érdekes, hogy a korábbi négyajtós, lépcsős hátú bódéról a Peugeot áttért a sokak által többször eltemetett, ferdehátú ötajtósra. Ezzel lehet, hogy követtek egyfajta létező trendet, mert például az Insignia is ilyen. Bár ferde háttal kevesebb szokott lenni a liter, itt egész hangyányit fordítva történtek a dolgok: a régi 508-as 473 literéről 485-re nőtt a raktér mérete, ami nem sok, de mintha a befoglalt tér is kicsit sarkosabb, tehát jobban pakolható lenne.

Odabent a szokásos, kis kormányos, a volán fölött sasolandó műszeres (12,3 coll), középen pedig az ismert i-Cockpit rendszer második, már sokkal jobban használható változatának egy talán 2.2-es verziójú, nagy kijelzős (10 coll) info-szórakoztató-kezelőrendszert találjuk, amelynél még több fizikai gombot helyeztek el kívül, zongoraszerűen. Nem sokat ültem a kocsiban, mert a standon óriási volt a nyomulás, de úgy tűnik, ezt a rendszert már elsőre is egész gyorsan lehet kezelni. A kinézete mindenesetre baromi elegáns, az biztos.

A legkisebb motor 1,5 literes, 130 lóerős BlueHDI dízel lesz, a legerősebb egy kétliteres, 225 lóerős PureTech benzines, közöttük mindenféle dízellel és benzinessel – de a trend érezhetően az utóbbiak felé húz még Peugeot-éknál is, holott a most leköszönő 508-ast szinte kivétel nélkül dízellel vették. Később érkezik az 5008-asból közvetlenül átemelt, konnektoros hibrid rendszer is. A hagyományosakban jellemzően nyolcgangos Aisin automataváltók lesznek, egyetlen kivétel a másfél literes alapmotor, amelyhez kézi váltót mellékelnek.

Az alapokhoz a PSA EMP2-es platformhoz nyúlt a Peugeot, amely ugyanaz, mint amin a Peugeot 3008 és 5008, az Opel Grandland X, a DS 7 Crossback és a Citroën Picasso is lakik. Hogy ebben ez erős SUV-viharban bejön-e a Peugeot-nak az ellenszeles vitorlázás, még nem tudjuk, de tény, hogy önmagában, a környezetet figyelmen kívül hagyva az 508-as egy rendkívül elegáns, vagány, belül rémesen izgalmas autó. A többit bízzuk az időgépre.

Volt egy másik újdonság is a standon, a Rifter, amely még véletlenül sem Drifter, hiszen ez itt egy elsőkerék-hajtásos, amivel olyat nem lehet. Ugyanarra a platformra épül, mint az új 508-as, és egy szintén lassan kikopó műfajt képvisel, az olcsó, furgonszerű, tágas és sokoldalú családi nagyterűét, ha tetszik, ez egy rettenetesen túlfújt, újkori, személy-kivitelű Partner.

Két, hosszanti csíkból álló üvegtető, polcrendszer, ide pakolok-oda pakolok tárolórekesz-rendszer, leborogatható mindenféle ülés (jobb egy is), nagy kerekek hosszú rugóutakkal, 775 (a hosszított kivitelben 1050) liternyi csomagtér, a 4,4 méter hosszú változatban öt, a nyújtott, 4,75 méteresben akár hét ülés is – a Rifter az az autó, amivel a fotelvagány fejben azonnal szervezni kezdi az expedíciót az Északi-sarkra.

Pedig arra a célra nem is ezt a lakossági verziót, hanem inkább a később talán megvalósuló, még csak javaslat formájában létező, 4x4 Concept kivitelt kellene választania. Ugyan az elsőkerék-hajtásosokba is rendelhető a Peugeot Advanced Grip Control nevű, különleges programokat futtató kipörgésgátló, kis tempójú sebességet tartó, önfékező rendszere, de tudjuk, azt a tudást semmi nem pótolja, mint amikor az autó összkerekes. Egyébként a 4x4-es Rifter megjelenése már csak azért is érdekes lenne, mert az lenne az első összkerekes technika az EMP2-es platform alatt, onnantól pedig látótávolságba kerülne a 3008 és 5008 esetleges 4x4-esítése, azaz igazi SUV-vá tétele.

A Rifter – a PSA-konszern sem szeret erőforrásokat és technikákat elpazarolni – amúgy nagyjából ugyanaz az autó, mint a Citroën Berlingo Multispace és az Opel Combo Life, csak odabent az ismert, kis kormányos, felette műszert nézős Peugeot-elrendezést valósították meg a vezetőnek. Ettől még jópofa, de vajon mekkora a piaca?

Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom